Zasady Saunowania

ZASADY POPRAWNEGO KORZYSTANIA Z SAUNY
zalecane przez
POLSKI ZWIĄZEK SAUNOWY


UWAGA!
Przed wejściem do sauny należy zapoznać się ze wskazaniami lekarskimi.
Kąpiel w saunie składa się z 2-3 cykli.

Przez cykl rozumie się: fazę nagrzania ciała, schłodzenia i wypoczynku.

I PRZED KĄPIELĄ
 

a)

kąpiel w saunie należy zaplanować w tygodniowym planie zajęć, wskazane 1-2 kąpiele tygodniowo,

b)

kąpiel w saunie powinna być ostatnim punktem dziennego planu zajęć,

c)

przed planowaną kąpielą nie spożywamy obfitego posiłku, nie pijemy alkoholu nie stosujemy forsownych ćwiczeń czy wysiłku, sauny nie zażywamy również przed
planowanym dużym wysiłkiem.

d)

na kąpiel należy przeznaczyć 1,5-2h,

e)

po załatwieniu potrzeb fizjologicznych, rozebraniu się do naga, dokładnym umyciu ciała pod prysznicem wodą z mydłem i osuszeniu ciała ręcznikiem (możemy zmoczyć twarz), ogrzaniu stóp w gorącej wodzie wchodzimy do sauny.
Przed wejściem do sauny, w szatni pozostawiamy zegarek, komórkę, biżuterię.


II W TRAKCIE KĄPIELI
 

a)

wchodząc do sauny kładziemy ręcznik w celach higienicznych na dolnej ławce
i siadamy na niego. Stopniowo przemieszczamy się na wyższe poziomy w celu uniknięcia szoku termicznego,

b)

zalecane parametry kąpieli to temp. 80-90°C, wilgotność RH 20-30%; można przyjąć generalną zasadę, że suma wartości wilgotności RH i temperatury nie powinna być wyższa niż 110 jednostek.

c)

staramy się trzymać nogi na wysokości tułowia lub przyjmujemy pozycję leżącą, dbając o to by całe ciało było poddane tej samej temperaturze,

d)

podczas kąpieli zachowujemy się cicho i kulturalnie, unikamy głośnych rozmów, przekleństw, dyskusji, pamiętając iż sauna jest miejscem wyciszenia i swoistej medytacji,

e)

dla podniesienia wilgotności w kabinie możemy polać kamienie pieca wodą z dodatkiem olejków zapachowych po uprzednim uzgodnieniu tej czynności z innymi użytkownikami sauny,

f)

w trakcie kąpieli, jeśli warunki na to pozwalają, masujemy swoje ciało witkami zanurzonymi w zimnej wodzie co poprawia krążenie, nadaje skórze miły zapach i pozwala nam przedłużyć czas kąpieli o parę minut,

g)

po każdym pobycie w kabinie, opuszczamy ją w sposób spokojny, pamiętając o tym, że po wstaniu z pozycji leżącej należy odczekać w pozycji siedzącej około 1-2 minut by w ten sposób zapobiec nagłemu odpływowi krwi z mózgu co mogłoby spowodować omdlenie,

h)

po opuszczeniu kabiny udajemy się pod prysznic w celu schłodzenia ciała lub jeśli to możliwe korzystamy ze zbiornika z zimną woda (beczka, zbiorniki otwarte np. jezioro), lub nacieramy ciało świeżym śniegiem, dla bardziej wrażliwych polecane są kąpiele powietrzne polegające na schładzaniu ciała na zimnym powietrzu,

i)

przy schładzaniu ciała pamiętaj o tym iż schładzamy ciało od stóp w kierunku serca, nigdy nie polewamy zimnej wodą bezpośrednio na rozgrzaną głowę,

j)

po takim schłodzeniu, jeśli warunki na to pozwalają bierzemy gorącą kąpiel stóp, która pobudza krążenie krwi w kończynach dolnych,

k)

każdy cykl kąpieli kończy odpoczynek w pozycji leżącej, może być umilony muzyką relaksacyjną lub niekonfliktową konwersacją, trwa on 15-20 min. lub do momentu uczucia chłodu,

l)

w trakcie pobytu w kabinie sauny nie spożywamy napojów, nie jemy i nie czytamy,

m)

w przerwach między cyklami kąpieli, staramy się również, nie pić, a jeśli to małe ilości wody lub soku pomidorowego, w celu uzupełnienia brakujących minerałów
w organizmie, resztę płynów uzupełniamy po ostatnim cyklu,


III PO KĄPIELI
 

a)

po ostatnim wyjściu ze sauny nie należy myć ciała mydłem,

b)

przed opuszczeniem zespołu saunowego należy odpocząć minimum 15-20 min,
w celu adaptacji do temperatury otoczenia,

c)

bezpośrednio po kąpieli nie wykonujemy żadnego większego wysiłku,

d)

w przypadku stwierdzenia pogorszenia samopoczucia, należy zgłosić się do lekarza,

e)

przed ubraniem się, jeśli warunki na to pozwalają dokonujemy dezynfekcji stóp,

f)

po kąpieli w saunie możemy poddać się ulubionemu masażowi ciała lub skorzystać ze solarium, w okresie zimowym dbamy o ubiór, pozwalający na bezpieczne wyjście do zimowych warunków,


IV ZALECENIA KOŃCOWE
 

a)

idąc do sauny musimy mieć przy sobie duży ręcznik kąpielowy, (wskazane jest posiadanie drugiego ręcznika), klapek, dodatkowo mile widziane są własne gałązki brzozowe, szczotka do szorowania Ciała, swój preparat dezynfekcyjny stóp,

b)

saunę pozostawiamy zawsze w takim stanie w jakim chcielibyśmy ją zastać,

c)

ponieważ kąpiele w saunie dają tzw. zabezpieczenie przeziębieniowe na okres 7 dni, w celu utrzymania odporności organizmu na choroby wynikłe z przeziębienia zaleca się stosować kąpiele w saunie min 1 raz w tygodniu,

d)

należy pamiętać iż sauna to swoista „filozofia kąpieli" i jest ona elementem uzupełniającym leczenie farmakologiczne oraz naturalnym środkiem zapobiegającym wielu chorobom, i hartującą organizm człowieka.


(źródło: www.pzs.org.pl)
 

_________________________________________________________________________

RADY NSPGN

 

STRÓJ CZY NAGOŚĆ

Pozostanie w stroju kąpielowym, choćby najskromniejszym nie sprzyja zdrowemu saunowaniu oraz nie jest higieniczny. Ponadto może być nawet niebezpieczne!
Nagość w saunie, oraz stosowanie bawełnianych ręczników jako okrycie desek zabezpieczające przed osiadaniem potu na drewnie, jest prawidłową formą saunowania. Wszelkie okrycie ciała, uniemożliwia prawidłową cyrkulację powietrza, nie pozwala się również oddalić od skóry wraz z potem wydzielanym składnikom podczas procesu oczyszczania skóry. Dodatkowo okrywanie ciała uniemożliwia balansowanie temperaturą ciała. Nadmiar jej nie może zostać wydalony z organizmu, co może w efekcie doprowadzić do przegrzania, osłabienia i omdleń!
Zapoznaj się z regulaminem sauny zanim ją odwiedzisz - jeśli istnieje nakaz korzystania z kostiumów kąpielowych - proponujemy omijać je z daleka.
 

REGULACJA PIECA

Stopień tolerancji na temperaturę panującą w saunie zależny jest od indywidualnych możliwości fizjologicznych. Poza tym częstsze przebywanie w saunie zwiększa tę tolerancję, co pozwala na podnoszenie temperatury sauny oraz zwiększanie czasu cyklu kąpieli saunowej. Należy jednak pamiętać, że sauna TO NIE MARATON i nie musimy bić tu rekordów wytrzymałości! Pełny cykl jest na tyle złożony, że nie ma konieczności "męczenia" się do granic wytrzymałości i należy zachować zdrowy umiar.
Jeśli czujesz, że sauna ma dla Ciebie zbyt wysoką temperaturę - skonsultuj to z innymi saunującymi i wyreguluj temperaturę na niższą, gdyż większość saun ma taką możliwość, bezpośrednio na piecu, regulatorem na ścianie, lub przy wejściu.
Czas trwania pojedynczego nagrzewania nie powinien przekraczać 15 minut. Jeśli jednak czujesz że Twoje ciało wystarczająco się wygrzało - wyjdź wcześniej.

 

CENNIKI, MARKETING, A CYKL SAUNOWANIA

Wybierając saunę nie daj się zwieść. Sposoby podawania cen są niejednolite. Często niejednolitość ta wynika z braku przygotowania merytorycznego dotyczącego "właściwej formy saunowania". Co za tym idzie, wmiast przyjąć na siebie rolę edukatora, część ośrodków woli brać klientów sauny z łapanki - proponując 15 minutowe cenniki.

BIEGACZOM SAUNOWYM MÓWIMY ZDECYDOWANE NIE!

Ceremonia saunowa składa się z cykli, w których elementami są wygrzewanie, schładzanie i relaks oraz dodatkowo aromaty i sole pilingowe, jacuzzi, ścieżki wodne, moczenie stóp oraz oczywiście prysznic higieniczny.
Trzykrotne powtórzenie cyklu daje nam łączny czas od 1,5 godziny, nawet do 3 godzin.
Należy pamiętać, że tylko zastosowanie pełnego cyklu oraz jego dwu, trzy krotne powtórzenie gwarantuje pełen zakres zalet zdrowotnych oraz podniesienie odporności organizmu. Tym samym warto jest przeanalizować ofertę i upewnić się, że 2, 3 godziny na wybranej saunie nie wyczyści nam do cna portfela i nie spowoduje iż, nasz relaks popsuje presja czasu.

 

_________________________________________________________________________

RODZAJE SAUN

 

SAUNA PAROWA KRYSTALICZNA

Temperatura 45ºC - 47ºC. Wilgotność 100%

 

SAUNA PAROWA KRYSTALICZNA

 

Zbawienne działania kryształów znane są nie od dziś. Dzięki wielu właściwościom zdrowotnym wpływają nie tylko na nasz organizm, ale także doskonale koją duszę i wyzwalają pozytywną energię.

Działania zdrowotne kryształów dotyczą w szczególności układu krążenia. W przypadkach długoletniego używania nikotyny, jedzenia tłustych potraw, zbyt małej aktywności ruchowej, a także życia w stresie w żyłach tworzą się zatory, które z upływem czasu powodują osłabienie naszego układu krążenia. Żyły stają się węższe i krew nie zaopatruje organizmu w odpowiednie ilości tlenu i substancji odżywczych. Skutkiem tego jest wysokie ciśnienie krwi, szybsza praca serca oraz bóle w klatce piersiowej. Pobyt w saunie krystalicznej pomaga oczyścić organizm poprzez pobudzenie krążenia krwi, a także chroni nas przed negatywnym wpływem zanieczyszczonego środowiska i promieniowaniem UV. Dodatkowo kryształy wpływają także kojąco na naszą psychikę. Uwalniają blokady energetyczne, wzmacniają pozytywną aurę, uspokajają system nerwowy, pomagają się rozluźnić w sytuacjach stresujących i wzmacniają witalność. Według niektórych źródeł pomagają również podejmować słuszne decyzje i utrzymywać pozytywne relacje w związku, a nawet przywracają sens życia i motywują do działania.

 

SAUNA FIŃSKA

Temperatura 90ºC - 110ºC. Wilgotność 5-20%


SAUNA FIŃSKA


Sauna fińska cieszy się niesłabnącą popularnością od wielu wieków. Przeznaczona jest głównie do wzmacniania systemu immunologicznego oraz zapobiegania chorobom wirusowym i bakteryjnym. Pozytywnie wpływa także na system ruchowy i łagodzi stres.

Sauna fińska jest niezrównanym doświadczeniem i koniecznością dla wszystkich. Para wytwarzana poprzez oblewanie gorących kamieni wodą korzystnie jonizuje powietrze, co zgodnie z fińską tradycją ludową zapobiega zmęczeniu, nerwowości i niepokojowi. Zalety sauny fińskiej można wymieniać w nieskończoność: pobudza ona aktywność układu krążenia, polepsza procesy przemiany materii, pobudza pracę serca, leczy schorzenia reumatyczne, oczyszcza skórę, uodparnia organizm To jednak nie wszystko!
O wszystkich pozostałych zaletach muszą się Państwo przekonać osobiście.

 

SAUNA INFRARED

Temperatura 45ºC. Wilgotność 15%

 

SAUNA INFRARED


Kabiny na podczerwień z systemem głębokiego wnikania ciepła Infrared powstały dzięki wieloletniej pracy naukowców z całego świata nad leczniczym wpływem promieni podczerwonych na organizm ludzki. Z kabin Infrared może korzystać każdy, bez względu na wiek i kondycje fizyczną, nawet codziennie.

Badania medyczne wykazały niezwykłe rezultaty zdrowotnego działania promieniowania cieplnego. System powoduje, że organizm wydala nie tylko wodę, ale także tłuszcz, cholesterol, metale ciężkie, kwasy i związki toksyczne. Szybszy powrót do zdrowia, lepsze krążenie krwi, skóra bardziej jędrna i zdrowa, spadek wagi, lepsza sprawność fizyczna – to tylko niektóre aspekty działania infra sauny. Korzystanie z kabin na podczerwień zaleca się także osobom chorym na astmę, cierpiącym na alergie, mającym problemy z oddychaniem, migreną, a także pozostającym pod wpływem stresu.

 

(Opis saun oraz zdjęcia za www.aquapark.lodz.pl)

_________________________________________________________________________

Jeden z najlepszych filmów prezentujących świat saun
S.P.Q.R. Rímske kúpele - Košice

 


 

_________________________________________________________________________

OPIS ZALET SAUNY
podany przez OSTSEE THERME USEDOM AHLBECK

(od NSPGN - prosimy jednak zachować zdrowy rozsądek w tematach dotyczących ciąży i dzieci
oraz wcześniejszą indywidualną poradę lekarza)

 

Sauna & zdrowie

 

Wypoczynek, psychiczne odprężenie, miłe towarzystwo, zapobieganie przeziębieniom oraz pielęgnacja ciała: Tak, sauna ma wiele zalet.
Kąpiel w saunie jest dla wielu ludzi doskonałym sposobem aktywnego wykorzystania wolnego czasu, którzy doświadczają przyjemności wynikającej z odnowy biologicznej i chcą dostarczyć wysokiej jakości walorów dla własnego zdrowia.  Miłe ciepło sauny na przemian z chłodzeniem na świeżym powietrzu i w połączeniu z zimną wodą odprężają i orzeźwiają nie tylko ciało, ale i duszę. Dzień powszedni pozostaje na zewnątrz, za zamkniętymi drzwiami.

 

Dlaczego kąpiel w saunie jest tak zdrowa

  • Przyczyną kojącego działania jest zmienność między ciepłem i zimnem

  • Podczas pocenia, ciało i dusza harmonizują w jedyny w swoim rodzaju sposób

  • Sauna jest perfekcyjnym przeciwbiegunem naszego tak bardzo szybkiego i stresującego dnia powszedniego; Uspokajają się nerwy i psychika

  • Ciepło rozszerza naczynia krwionośne, serce pracuje bardziej wydajnie, ustępuje napięcie mięśniowe.

  • Podczas chłodzenia naczynia krwionośne zmuszane są do kurczenia i dopasowania do odpowiedniej temperatury ciała.

  • Dla psychiki bodziec zimna prowadzi do przyjemnego uczucia świeżości.

  • Agresje zostają wyeliminowane, następuje stan równowagi i zadowolenia

  • Kąpiel w saunie wspomaga nawiązanie kontaktów towarzyskich.

  • Sauna jest naturalnym środkiem pielęgnacji urody. Skóra staje się gładka i sprężysta, ponieważ poprzez ciepło jest szczególnie dobrze ukrwiona. Składniki odżywcze i tlen są dostarczane w większej ilości, dzięki czemu komórki skóry regenerują się szybciej. Z tego też powodu opóźnia się proces starzenia.

  • Intensywne pocenie jest dobrodziejstwem dla skóry: skóra staje się całkowicie odśluzowana i gruntownie oczyszczona.

  • Sauna wspomaga „hartowanie“ ciała.”. Przez zmianę od ciepła do zimna, organizm uczy się dopasowywać do różnych temperatur. Wirusy i bakterie nie mogą się zbyt szybko krzewić.

Sauna i ciąża / Sauna i niemowlę

 

W ciąży i do sauny? Ależ naturalnie, że tak! Ciąża to nie choroba i dlatego można zażywać kąpieli w saunie.

  • Regularne odwiedziny sauny odprężają i wzmacniają mięśnie w obrębie miednicy, co ułatwia poród.

  • Duszę podczas ciąży można często porównywać z kolejką górską. Tu sauna może zadziałać wręcz cudownie: w skutek działania przyjemnego ciepła następuje rozprężenie mięśni i i uspokojenie systemu nerwowego.

  • Kobiety, które regularnie korzystają z sauny rzadko skarżą się na dolegliwości związane z ciążą.

  • Wzmacniają się siły obronne organizmu.

  • Poprzez przemianę od ciepła do chłodu stabilizuje się ukrwienie. Dla kobiety ciężarnej oznacza to prawdziwe dobrodziejstwo: „Dziecko noszone w łonie staje się coraz większe i cięższe. W żyłach podwyższa się ciśnienie, czego następstwem mogą być żylaki i zakrzepy”. Przeciwdziała temu sauna.

  • Szczególne zalety: Fanki sauny z całą pewnością mają łatwiejszy oraz krótszy poród. W każdym razie tak utrzymują badacze z Finlandii. Jednakże w przypadku wystąpienia przedwczesnych bóli, sauna pozostaje tematem tabu. Zasada obowiązująca kobiety w okresie ciąży: Przed kąpielą w saunie zasięgnąć porady lekarskiej! Dotyczy to również osób zainfekowanych grzybicami.

Uspokojenie: Dla dziecka w łonie nie występuje absolutnie żadne ryzyko. „Dopiero przy temperaturze w wewnątrz organizmu wyraźnie ponad 40° C należy się liczyć z problemami zdrowotnymi.  Jednakże tak wysokie temperatury, przy zachowaniu podstawowych zasad pobytu w saunie są niemożliwe do osiągnięcia. Należy również dodać iż do tego zalecany przez nas czas pobytu jest po prostu zbyt krótki “, o czym przekonuje Rolf-A. Pieper, Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Saun (Deutschen Sauna-Bundes) z Bielefeldu.
 

Zalecenia Niemieckiego Stowarzyszenia Saun
odnośnie odwiedzin sauny z dziećmi:

  • Tylko zdrowe oseski mogą zostać zabrane do sauny. Przed pierwszą wizytą należy przede wszystkim przeprowadzić konsultację się z lekarzem. Badania przeprowadzone w grupie dzieci poniżej 4 roku życia nie wykazały negatywnego działania.

  • Na początek zalecamy trzy minuty pobytu, potem czas można przedłużyć do sześciu minut.

  • ednorazowo oseskowi wystarczą dwie wizyty w saunie. Prosimy nie przesadzać!

  • Wizyty w saunie nie traktować jako zabawy: Prosimy mieć na względzie, jeśli dziecko pragnie opuścić saunę przed planowanym czasem, należy to uczynić.

  • Również fazę chłodzenia należy skrócić. Na świeżym powietrzu delikatnie opłukać rękoma letnią wodą.

  • W saunie na każde dziecko do lat sześciu wymagana jest jedna osoba sprawująca opiekę: Każdemu dziecku zawsze powinna towarzyszyć osoba dorosła.

  • Po wizycie w saunie odpocząć w strefie ciszy, pobawić się i podzielić się wrażeniami z innymi rodzicami. W razie konieczności podać dziecku pierś lub nakarmić przez butelkę.

Pozytywny wpływ na dzieci:

  • Wzmacnia się system układu krążenia dziecka

  • Aktywują się siły obronne

  • „Dzieci sauny“ znacznie rzadziej podatne są na choroby związane
    z układem oddechowym oraz choroby zakaźne jak zapalenie oskrzeli, infekcje grypowe lub astma

  • Po pobycie w saunie dziecko jest odprężone i łatwiej zasypia.

(źródło: http://www.ostseetherme-usedom.de)

 

 

 

_________________________________________________________________________

FILMY O TEMATYCE SAUNOWEJ


Film dokumentalny "Para do życia"

miesten vuoro / steam of life



Film ten jest ciągiem wypowiedzi mężczyzn, dla których sauna staje się konfesjonałem – miejscem, w którym mogą wyznać swoim przyjaciołom najbardziej intymne historie. Zważywszy na stereotyp ciążący na finach, ich szczerość wydaje się czasem szokująca. Fińscy mężczyźni potrafią mówić o swoich najintymniejszych uczuciach ze swobodą, jakiej pozazdrościliby im bohaterowie Woody’ego Allena. Absolutny brak tabu – także dotyczących nagiego ciała, umiejętność oczyszczającego płaczu, bezwzględność
w analizie własnych emocji, ujmująca czułość, z jaką opowiadają o najbliższych – wszystko to odsłania inną twarz Finlandii, o lata świetlne odległą od obrazu finów jako niezbyt rozgarniętych mruków.

produkcja: Finlandia
gatunek: dokumentalny
data premiery: 2011-02-04 (polska), 2010-03-26 (świat) plakat
reżyseria: Joonas Berghäll, Mika Hotakainen
czas trwania: 81 minut
Linki do pobrania:
[chomik] Folder główny, Film, napisy PL, plakat

 

_________________________________________________________________________

PROGRAMY TV O TEMATYCE SAUNOWEJ

 

TVP2 - Pytanie na śniadanie 2008-11-25 godzina 8:42
Rozmowa na temat sauny - "Sauna dobrze wpływa na nasze zdrowie"

 

 

Linki do pobrania: [chomik] Folder główny, Film

 

_________________________________________________________________________

REKLAMY O TEMATYCE SAUNOWEJ

 

Film reklamowy S.P.Q.R. Rímske Kúpele

 

 

Film promocyjny w piękny sposób pokazujący zalety i klimat koszyckiego ośrodka Welles SPQR, pełen przyjemnych ujęć i kojących ucho dźwięków.

Linki do pobrania:
[chomik] Folder główny, Film
Strona ośrodka: www.spqr.sk